Ga naar inhoud

Condens rond machine en in display


Tuur

Aanbevolen berichten

Beste

Ik verving laatst de motor van onze AEG wasdroger (t86595dih). Dit ging goed en de machine leek weer helemaal juist te werken. Sinds vorige week, stapelt het condens zich op rond de machine en in de display. De opvangbak blijft leeg, alsook het reservoir aan de achterzijde van de condensator waar de pomp zit.
Ook lijkt het alsof de was niet meer volledig droog raakt, zelfs niet op het droogste programma.

Ik controleerde al:
- alle darmen
- rooster van de condensator
- alle rubbers
- reservoir met de pomp

Heeft iemand tips?

Alvast bedankt!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik kan de foto goed zien en zie daar ook niets bijzonders aan.
Helaas heb je het PNC nummer niet vermeld en kan dus niet zien wat voor type machine je hebt.

Ik verdenk dat de sump die het vocht opvangt onder de condensor een blokkade met vette prut heeft voor het pomp compartiment.
Controleer eerst de pompwerking eens door het reservoir condens te verwijderen en in de behuizing een liter water ingieten, zet dan de machine aan dan zal de pomp gaan lopen en dit wegpompen. Als dit gebeurd is giet dan water in de ruimte voor het condensfilter,dat moet dan vloeien naar de pomp, waarschijnlijk zal het hier ergens blokkeren.
Haal de pomp er uit en zuig tijdens dit spoelen in dit bakje met een natzuiger alle troep weg. Doe dit niet met de pomp, want dan verstoppen de leidingen.

En zet de filters eens een nachtje in de schoonmaakazijn, want te weinig doorstroming lucht geeft ook deze problemen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voerde alle verschillende stappen/tips uit en draaide al een eerste was, maar helaas, opnieuw hetzelfde probleem; condens aan de binnenkant van de bovenplaat, de zijplaten en weer achter de display.
De deurrubber is ook proper en sluit goed aan.

Ik merk wel dat de machine amper warm wordt, ook al wordt het kleine vatje binnenin wel warm en ook de ventilator vooraan, schiet niet in gang, maar dat laatste gebeurt waarschijnlijk alleen als de machine te warm wordt.

Mocht je nog tips hebben, ze zijn zeker welkom!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel vreemd, want de lucht wordt wel heel vochtig maar de compressor wordt niet heet. Het lijkt er op dat de ventilatie toch niet optimaal is. Maar ook de klacht dat hij niet warm genoeg zou worden duidt weer een andere richting uit. Er zit op de heetgasleiding van de compressor en tussen verdamper en condensor een NTC weerstand die de temperatuur meten. Meet daar de weerstandswaarden eens van en maak de contacten schoon. Graag een fotootje van de gegevens. Want uit dit nummer is te halen welke weerstand ze bij 25 graden moeten hebben
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Eindelijk de tijd gevonden om verder te zoeken.

Ik zie niet meteen waar ik moet beginnen meten. Bij deze voeler (https://photos.app.goo.gl/fBS2MztLjUhiAN2y8)

Of ergens hier bovenop (https://photos.app.goo.gl/ARM4CJbyWnYBWPy4A)

Ik ben een leek, maar leer met plezier wat bij!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb volgens mij helemaal geen waarde genoemd voor de NTC. Die meting lijkt mij vrij redelijk bij kamertemperatuur waarschijnlijk de bekende AEG waarde van 4,8 Kohm bij 25 graden.
In de eerste foto zie ik de NTC niet goed op zijn plaats zitten. en in de tweede zie ik hem hangen naast de spanrol, klopt dat.

Maar ook moet ik constateren dat de machine erg smerig is en dat is het probleem dan ook. Maak eens een foto van de voorzijde van de condensor achter het luikje links voor, deze zal ook vuil zijn.

Dus eerst de machine eens helemaal uitkwasten, uitzuigen en soppen. Dan praten we verder.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor uw antwoord.

De condensator is echt helemaal proper, de machine werd al verschillende keren helemaal gestofzuigd en proper gemaakt. Maar het duurt niet lang vooraleer de hele binnenkant (en zelfs de buitenkant) weer vol hangt met pluizen. Nochtans wordt de filter elke keer gereinigd.
We kochten deze machine tweedehands en de pluizen waren al van in het begin zichtbaar rond de machine.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar de filmpjes kijk dan is het me helemaal duidelijk wat er aan de hand is.
Als ik de lamp zie knipperen, dan gaat de meeste energie zitten in de relais die staan te branden. De machine komt heel moeizaam op gang en de lamp knettert. Duidelijk een geval van defecte relais.

Ik zou alle relais die op de printplaat zitten maar vervangen want dat zijn de kosten niet. Als er zoveel pluis buiten de trommel komt dan is de afdichting rondom de trommel zo lek als een mandje en komt de warme lucht niet bij het wasgoed. Dus ook de viltringen voor en achter vervangen.

Dit is ook de reden dat de motor defect is geraakt. Als tijdig de juiste diagnose was gesteld, had dit slechts een paar euro gekost.
In deze staat is de machine zeer brandgevaarlijk en mag zonder reparatie niet meer draaien!!!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...