Ga naar inhoud

Whirlpool green 850 automatisch op pauze


Aanbevolen berichten

Hi,

Sinds een week of 2 begint onze inmiddels 5 jaar oude droger slecht of vrijwel niet meer te drogen.

Van alles schoongemaakt; filters, verwarmingselement, gedeelte bij de waterpomp en meer. Zonder succes.

De droger verwarmt wel, draait netjes en is in staat droogtijd te bepalen obv de inhoud/het wasgoed. Water pompt ook netjes netjes weg.

Uiteindelijk besloten er maar naast te blijven zitten ook om te zien wat er gebeurt. De droger pauzeert automatisch na ongeveer 20-25 minuten met een herberekenende droogtijd.

Heeft iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen?

Het gaat om een Whirlpool Green 850
8575 008 12020
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geen sprake meer is van stof- en vuilophoping in de droger, dan zou het misschien nog de vochtsensor kunnen zijn. Als deze geen goed signaal meer doorgeeft, zal de droger minder goed functioneren... met als gevolg dat het wasgoed vochtig / nat blijft.

Het eerste wat je kunt doen is de vochtsensor reinigen met een vochtige doek en een klein beetje schoonmaakazijn. De vochtsensor bevindt zich in de trommel.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Marvin, goede suggestie!

Net schoongemaakt en een droogronde gestart. Helaas was die binnen 20 minuten 'klaar' (niet dus).

Nu heb ik een droogronde gestart obv een vaste tijd, dus dan zou de vochtsensor er niet toe moeten doen. Als deze ronde lukt dan moet het haast wel zeker die sensor zijn. Als het toch over 20 minuten al stopt, dan is het vast iets anders.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoedt dat de voedingomzetter op de printkaart het probleem veroorzaakt.
Deze heeft een temperatuurbewaking die de voeding van alle electronica uitschakelt. En het gebeurt regelmatig dat deze chip, op dit punt de weg kwijt is, en de omzetting blokkeert.

Trouwens als de machine zijn droogtijd herberekent heeft dit een reden. De trommel is te vol of de machine is niet zo schoon als dat je denkt.

De filters een nachtje in de azijn wil ook nog wel eens goed helpen om de lucht beter te laten doorstromen.
Waarschijnlijk is het noodzakelijk de chip te vervangen op de printkaart.

Deze componenten zijn spotgoedkoop, maar je moet hiervoor wel wat soldeerervaring hebben en dan bedoel ik niet met waterleidingen, maar in de electronica.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom bedankt voor jullie reacties. Helaas heeft het schoonmaken met wat schoonmaakazijn niet geholpen.
Solderen is voor mij net een stap te ver, dus toch maar even een monteur bellen.
Ik post nog even een update zodra opgelost met wat exact het probleem was.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een officiele monteur bestellen zal leiden tot het vervangen van de print, zij repareren niet.

Er is ook een tussenoplossing, er zijn ook reparatiebedrijfjes die dit voor je kunnen doen. Daarvan zijn de prijzen zo in de buurt van 50 euro.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Je zegt dat je: Van alles schoongemaakt; filters, verwarmingselement, gedeelte bij de waterpomp en meer. Zonder succes.

En nu zegt de monteur nu dat dit niet het geval is.
Dan zou ik toch eens echt schoon gaan maken.
Want dit echt komt omdat de luchtcirculatie niet voldoende is.
Waarschijnlijk vervuiling van je hele systeem.
Wat ook nog mogelijk is dat de aandrijfmotor niet voldoende toeren maakt omdat de condensator aan zijn eind is, maar die kans is kleiner.
Begin maar eens om het element stofvrij te maken, dan de condensor onder de douche, de filters een nacht in een azijnbad en dan de luchtkanalen en de ventilatoren ontdoen van stof.
Dan de condensorruimte spoelen met warmwater en afzuigen met een natzuiger in het pompcompartiment. Beide NTC voelers goed schoonmaken en de vochtsensoren losnemen en verbindingen reinigen en met contactspray inspuiten. De electrodes van de vochtmeting met azijn afsoppen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt Lampje, ik dacht het degelijk schoon te hebben gemaakt maar de monteur liet me met een zaklamp zien hoe het dieper toch helemaal vol zit.
En het kwam inderdaad neer op luchtcirculatie. Je analyse op afstand is zeer goed!

Ik ben begonnen met het openen van de droger om te kijken of ik de condensor kon verwijderen.

Eindstand: ik blijf voortaan iets dichter bij wat ik ken en kan, en de droger is opgehaald door de metaalboer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dan wel heel erg jammer,
want de ijzerboer maakt hem schoon en verkoopt hem weer en verdient er goudgeld aan, want die gaat niet naar de sloop.

Ook ik had hem graag gehad om testopstellingen te maken voor de verschillende types printkaarten.
Maar had het ook niet over mijn hart kunnen krijgen om zo'n jonge machine te slopen voor oud ijzer.
Ik had hem dan schoongemaakt om iemand, die het niet ze breed heeft te kunnen helpen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...